onsdag 31 december 2008

...men företagen verkar tro det

Åtminstone om man ska tro en kommentar till detta blogginlägg som föranletts av denna artikel och detta blogginlägg.

Citat: "min åsikt om namn-censureringen bottnar mest i en upplevelse där jag som anställd på ett företag i New York ombads gå in och redigera företagets sida på Wikipedia. Jag skapade ett alias som var företagets namn, och ändrade informationen såsom man bett mig göra (subjektiv och säljig). Redigeringarna hänvisades alltså till ett alias med företagets namn. Tydligt och ärligt, tyckte jag. Efter några dagar raderades allt jag skrivit och aliaset stängdes av. Jag fick då istället gå in och skriva precis samma sak igen, från en anonym, oregistrerad ip-adress (precis som Calandrella säger). Och såvitt jag vet står den exakta informationen kvar än idag."

Det vi länge misstänkt förekommer alltså, och det här lär knappast vara en engångsföreteelse. För många företag är det alltså viktigare att vinkla en fri informationssamling åt sitt eget håll än att se till att människor världen över får tillgång till fri, aktuell och neutral kunskap.

Trist men inte så mycket vi kan göra åt. Jag kommer åtminstone vara mer uppmärksam på skönmålande redigeringar i företagsartiklar i framtiden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: