tisdag 9 december 2008

Diskriminering

Läste just en "rolig nyhet"-notis i Metro om ett yngre par som blivit tagna av polisen för att de cyklat utan ljus. Killen hade fått 1500 kr i böter och tjejen en uppmaning "att laga en fin middag till sin pojkvän". Klockren diskriminering håller jag med om. Killen anmälde polisen till DO.

Men vad är poängen? Inte med att skriva om det här, utan med att anmäla en sådan händelse... Vad tror killen att han ska uppnå? Nåt sorts pilotfall där han får en massa skadestånd? Det han möjligen kan uppnå är väl att även tjejen får en böteslapp på 1500 kr, så att de gemensamt får 3000 kr att betala istället för 1500...

Var glada för att polisen var på bra humör istället för att utgå ifrån att han var en könsdiskriminerande mansgris.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Henrik V sa...

Det här är ju ett klockrent fall av idiotisk slentriansexism, bra som fan att killen reagerade! Fast kanske lite misslyckat om dom får 1500kr extra i böter. Skitsamma om polisen ville vara snäll förresten, det är sånt där som skapar könsroller.

Anonym sa...

Givet att killen ska protestera mot detta.
Vilket jävla liv det hade blivit om det varit tvärtom alltså att tjejen fått böter och killen hade uppmanats att t.ex köpa blommor till tjejen.

Diskriminering är tydligen bara diskriminering om tjejer/kvinnor råkar ut för det.

Henrik V sa...

Suck vilken jobbig mentalitet från anonym. :( Tror dessutom det är mer kontroversiellt att be kvinnan stå i köket och laga mat än att be mannen att köpa blommor i det hyfsat könsmedvetna samhälle vi går mot.

Anonym sa...

Vad är det som du anser vara sån jobbig mentalitet? Att jag skriver att det hade blivit ett jäkla liv om tjejen fått böter men killen sluppit undan det?

Om det är det det gäller så blir jag minst sagt lite förvirrad.

När du skriver "Det här är ju ett klockrent fall av idiotisk slentriansexism, bra som fan att killen reagerade!" så fattade i alla fall jag det som att du också ansåg att det var fel att enbart killen fick böter men jag misstog mig tydligen.

Du verkar hänga upp dig på vad jag skrev om vad polisen kunde ha sagt till killen om situationen varit den omvända men det är inte det gäller så låt mig förtydliga att det jag alltså menade skulle ha gett rubriker och protester var om polisen enbart gett tjejen böter men inte killen.

Det gällde alltså inte om polisen kanske eller kanske inte skulle ha sagt något liknande till killen som han nu tydligen gjorde till tjejen utan det gällde böterna och inget annat.
EOD (För min del i alla fall)