måndag 15 december 2008

Ett CSN-exempel

När jag kollade statistiken för den här bloggen och tittade på entry pages, hittade jag en google-sökning på CSN. Najs tänkte jag och kollade de andra träffarna. Hittade då denna sida. Ett ärende hos överklagandenämnden för studiestöd alltså.

Utan att ta ställning i vem som har rätt eller fel i sakfrågan kan jag inte låta bli att reagera på följande uttalande från nämnda nämnd: "Hon kommer naturligtvis att betala sina studiemedelsavgifter för tidigare år men problemet är att om hon inte får några studiemedel har hon inte några pengar och kan följaktligen inte betala någonting överhuvudtaget.  Om detta är det enda hindret kan hon låna pengar tillfälligt och betala in till CSN."

Nu vet jag inte exakt vilka "studiemedelsavgifter" det handlar om. Det låter som Komvuxavgifter som man ju måste betala tillbaka om man inte använder aktivt. Studiestöd för högre nivå betalas ju av successivt under resten av livet (jag återkommer nog till det...). Men med tanke på att det uppenbarligen är ett problem handlar det säkerligen om minst ett par tusen. Egentligen behöver det inte handla om mer än ett par hundralappar för att denna poäng ska gälla: vilka är CSN att utgå ifrån att vem som helst har råd att "låna pengar" (av vem? föräldrar? sms-tjänster? banken?) för att betala av en annan avgift? Detta påstående är så otroligt kallt att jag inte vet var jag ska börja så jag låter bli. Det får tala för sig självt.

Slutsatsen är alltså: har du gamla studieskulder måste du först låna från någon, betala av skulderna, få nytt studielån, och med dessa nya pengar betala av lånet till kompisen. Upprepa. Härlig ond cirkel.

Läs även andra bloggares åsikter om

1 kommentar:

Anonym sa...

Man ska som återbetalare till CSN varje år betala en årsavgift (årsbelopp heter det hos CSN). Beroende på när man tog det här lånet, så är det beräknat på olika sätt. Om ett av något tidigare års årsbelopp inte är betalat, så får man inte ta mer studielån från CSN.