fredag 19 december 2008

Helårsmust

Det är en grej jag inte fattar, varför kan jag inte köpa julmust när jag vill? Vad finns det för anledning att säsongsbegränsa en riktig storsäljare? Förstår inte Carlsberg med flera vilken kassako som de förstör genom att bara sälja den runt jul och runt påsk?

Sommarmust lanserades för några år sedan. Jag vet inte om den fortfarande säljs, men haters kom med kommentarer som "man kan ju inte dricka julmust på sommaren!" som om en viss smak och en viss tid på året skulle ha någon speciell anknytning... Det är rent trams. Julmust är gott och blir inte mindre gott för att man kan njuta av den när man vill. Det är väl snarare mystiken omkring julmusten som blir det spännande när man inte kan få tag på den när som helst. Typ som att dricka öl innan man var 18.

Vad jag kan se finns det inte ett enda ekonomiskt argument för att låta bli att sälja en framgångsrik produkt över hela året. Ner med säsongsbundenheten. Fram för en årstidsneutral must!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Job sa...

Du pekar ju själv på saken i ditt blogginlägg. Julmusten har ett slags mytos kring sig, det är något som hör julen till och enbart julen till.

Att lansera året runt-julmust skulle
1) Leda till minskad försäljning kring jul, då mytosen skulle förstöras
2) Förmodligen inte sälja särskilt bra eftersom, handen på hjärtat, julmust är inte särskilt gott.

Grillo sa...

Jo, julmust är gott!

Men du har säkert rätt i att man inte skulle uppskatta det lika mycket om man hade tillgång till det alltid. Ungefär som mitt resonemang vad gäller piratkopiering...