tisdag 25 november 2008

Dygnsrytm

Varför kan man inte själv få välja när butikerna ska vara öppna!?

Det här med dygnsrytm är ett intressant ämne. När jag kollade på Star Trek: Deep Space Nine och planeten Bajor där serien utspelar sig har ett dygn på 26 timmar fick det mig att tänka efter. Kan det vara så att jordens dygn är för kort för vår dygnsrytm? Ett dygn på 26 timmar hade känts mer lagom. För jag är aldrig trött när jag "måste" gå och lägga mig på kvällen för att få ordentligt med sömn. Nu när jag är student igen leder det till att min dygnsrytm skjuts längre och längre fram. Tidigare när jag jobbade innebar det att jag alltid fick för lite sömn under veckan, tog igen det på helgen, somnade för sent på söndagen, upprepa.

Jag har läst om diverse teorier om att skjuta på dygnet medvetet, och sett en XKCD-serie om saken (om nån hittar den får de gärna länka den i kommentarerna). Just nu är klockan halv ett och jag är mitt i dagen. Eftersom jag har föreläsning klockan 10 i morgon är det dygna som gäller... Jag kanske blir trött vid 8 på morgonen och går jag och lägger mig då missar jag ju garanterat föreläsningen. Så det blir till att spela World of Warcraft (jävla spel som i övrigt snor för mycket av min tid) hela natten för att fördriva tiden.

Det här sättet att leva kan omöjligen vara bra i längden. När går nästa rymdbuss till Bajor?

Läs även andra bloggares åsikter om

4 kommentarer:

Job sa...

det funkar skitbra om man sliter arslet av sig hela dagen för att skrapa ihop till mat. en gång verkade ordet "sjusovare" som term på sådana som sov länge vettigt.

det moderna samhället har medfört två saker som får oss att rubba vår dygnsrytm: 1, förslappning. vi använder helt enkelt inte lika mycket energi som förut. det må ta tid att sitta och slita på kontor, men det är inte lika fysiskt uttröttande. 2, artificellt ljus. förr i tiden sov man när det var mörkt, för man hade helt enkelt inget bättre för sig! och så gick man upp med solen, d v s långt innan sju.

därmed inte sagt att det moderna samhället är dåligt.

fast jag skulle också allt vilja ta nästa rymdskepp till Bajor.

Grillo sa...

Du har helt rätt! Grejen är att jag hade ett riktigt slappt jobb innan där man till och med kunde ta små tupplurer på arbetstid... Det gjorde att när man kom hem var man inte i närheten av trött, vilket gjorde att det var helt omöjligt att somna vid runt 10 (som var nödvändigt eftersom man skulle gå upp 6 dan efter, jag behöver 8 timmar för att funka). När jag jobbat på ställen som kräver lite mer arbetsinsats har jag ju märkt att man faktiskt somnar på kvällen. Inte för att jag vill ha ett sånt jobb i framtiden dock...

Anonym sa...

Många har en dygnsrytm som är lite längre än 24 timmar, så man får försöka skjuta lite på den medvetet. Starkt ljus när du stiger upp och så inget WoW-spelande på nätterna.

Anonym sa...

Jag har ett 28 timmars dygn och det är skitjobbigt, jättesvårt att anpassa sig till ett "normalt" arbete. Här är en intressant länk om ämnet.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32256&a=940450&lid=puff_940587&lpos=lasMer