onsdag 26 november 2008

Att vara nybörjare

Alla har vi varit nybörjare, vad det än gäller. På Wikipedia dyker det upp massvis med nybörjare och hur man hanterar dem är grundläggande.

Idag hade jag tyvärr en liten konflikt med en annan användare på IRC om hur man hanterar sådana. Någon hade skrivit en mycket ambitiös men tyvärr oencyklopedisk artikel om en person. Jag raderade artikeln och skrev ett formbrev följt av en personlig kommentar om varför texten inte riktigt platsade. Kritik riktades då mot mig att användaren förmodligen redan är påväg bort från Wikipedia. Tyvärr är det nog så... Jag får nog erkänna att jag handlade fel i det fallet. Ingen av oss är perfekta och ofta tänker man "å nej jag orkar verkligen inte" när det dyker upp en ny artikel som inte riktigt uppfyller våra krav men som skulle kunna fixas till, och man raderar lite för snabbt...

Vad man skulle gjort istället är väl "lev och låt leva". Kanske satt in en mall men i övrigt lämnat den öppen tills vidare. Poängen med det här inlägget är väl att jag vill poängtera att trots att jag talar så för att fånga nybörjare och inte skrämma bort dem, gör jag samma misstag själv då och då, och jag vill visa för folk hur lätt det är att falla i samma fälla som man försöker undvika att falla i.

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: