fredag 28 november 2008

Billig bensin

Jag vet att det jag tänker skriva nu är politiskt inkorrekt men det skiter jag i: jag tankade precis full tank för 470 kronor istället för 600 kronor och det känns jävligt bra!

Usch vilken hemsk människa jag är tänker kanske någon. Men vänta, om bensinen är billigare kan jag ju lägga pengar på sådant som ekologisk eller rättvisemärkt mat som jag inte haft en chans att ha råd med annars. Men det kommer jag förmodligen inte göra ändå. Rättvisemärkt är nämligen en klassfråga, lätta sitt samvete kan man bara om man har de ekonomiska resurserna för att göra det.

Tillbaka till bensinpriset. Tror nån på allvar att framtiden är järnväg eller andra former av kollektivtrafik? Folk har sedan 60-talet vant sig vid att de kan ta sig fram när de vill och vart de vill (inom närområdet) till ett relativt lågt pris. Det är inget som folk planerar att ge upp helt plötsligt. Däremot tror jag på satsningar på miljöbränslen, etanol är långtifrån perfekt (faktiskt ganska kasst) men åtminstone ett steg i rätt riktning. Man kan inte ta sig från miljöbov till miljöhjälte på en dag, det kommer att kräva år och åter år av forskning och utveckling. En dag kanske vätgasen är så pass billig att vi verkligen på allvar kan ha vatten som avgaser. Eller nåt helt annat. Vad vet jag? Efterfrågan av miljövänliga bilar är dock här för att stanna och utvecklingen är ljus, inte mörk.

Domedagsprofeter undanbedes vänligen.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: