måndag 24 november 2008

CSN-panik

Alla som någonsin pluggat på högre nivå men inte känt full studiemotivation känner nog igen det jag tänker skriva om här.

För några år sedan (närmare bestämt 2003-2005) försökte jag mig på att plugga sånt som jag inte var motiverad till att plugga. Det gick därefter och jag hamnade efter med poängen. CSN var ju inte sena att inse det men jag lyckades ändå hålla mig hyfsat över vattennivån. Till slut höll det inte längre utan jag började jobba. Två år senare kom jag på att det inte håller att vara 24 år gammal och ha ett "tillfälligt jobb", så jag fick fullständig panik, kom till slut på vad jag ville plugga, slutade på jobbet, tog sommaren ledig och började planera inför hösten.

Där började problemen.

Till att börja med fick jag inte min semesterersättning från min arbetsgivare som planerat. Okej, leva på föräldrarna har man gjort förr men det känns olustigt när man har en hyra att betala varje månad... Men det löste sig. CSN kommer ju sen. Men just det, helvete! Jag har ju inte tagit poängen. Smart som jag är har jag inte heller gått slappkurser under årens gång för att ta igen de saknade poängen. "Mamma, pengar!" Till slut, närmare bestämt den 10 november 2008, tar jag de sista åtta poängen som saknas för att få studiemedel. Detta har till och med CSN erkänt. Men har jag fått några pengar? NEEEEJ!

Jag menar, var ligger logiken i det? Har jag tagit poängen ska jag väl få pengar? Försök igen! CSN-logik på hög nivå. "Dina uppgifter om studieresultat har kommit in till oss. Vi kommer att fatta ett beslut om din ansökan så snart som möjligt." Hur jävla lång tid ska det ta att skriva på ett papper?

Jag har full förståelse för att de har annat att göra på CSN än att hantera just mitt ärende. Jag har full förståelse att mängder av folk försöker mygla CSN på pengar och att dessa är högre prioriterade än jag. Men jag måste ändå få undra hur svårt det kan vara att, när situationen är löst, helt enkelt skriva under ett papper och lägga brevet på lådan.

Så det är alltså den 24 november idag. I morgon får jag lön för två dagars extrajobb, det handlar om dryga tusingen. Mitt hopp ligger alltså till att CSN fattar beslut inom tre dagar, så jag hinner få pengar innan den siste november så jag kan betala mina räkningar i tid...

Det finns ett amerikanskt begrepp som kallas "go postal". Snart får vi väl läsa i tidningen om 24-åringen som gick csnial.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: