torsdag 27 november 2008

Att vara nybörjare 2 - clueless newbies

Som sagt är det inte lätt att vara nybörjare, men ett stort problem är clueless newbies, eller på svenska "aningslösa nybörjare". Problemet är inte de som inte vet något och som ställer frågor och gör lite misstag, utan de som inte vet något men ändå hävdar att de gör det.

Man ser ofta att en nykomling dyker upp och gör nåt enkelt nybörjarmisstag som vem som helst hade kunnat fixa. En annan nybörjare som då vill verka "duktig" skriver "hallå, nu blir det blockering, du får ju för fan skärpa dig" och skrämmer effektivt bort den andra nyingen, som då utgår ifrån att det är så nybörjare standardmässigt bemöts, och adminwannaben i fråga är en erfaren användare.

Ibland kan det här gå ännu längre. Flera användare som tror de kan Wikipedias arbetsförhållanden börjar delta i en diskussion mellan varandra, slänger upp omröstningar som ingen förutom de själva deltar i och tror att de kan besluta exakt hur en artikel ska se ut i all framtid. När en erfaren användare väl dyker upp och förklarar hur det går till är detta självklart inte okej, eftersom de som tidigare deltagit i diskussionen "redan bestämt" hur det ska se ut. Vanligt är också ginorma diskussionssidor med evighetslånga inlägg och citat utan någon som helst indentering eller signering, vilket gör diskussionerna helt omöjliga att läsa förutom för de två inblandade...

"Vanliga" clueless newbies är dock oftast harmlösa. De behöver hjälp och frågar efter den, men kan ibland ställa väldigt kluriga frågor som är svåra att svara på eftersom de utgår ifrån helt fel saker jämfört med ens vanliga referensramar. Såna är det lätt att bli irriterad på men det bör man akta sig ifrån. Aningslösa nybörjare kan läras upp till att bli bra användare, adminwannabes är ofta från första början hopplösa fall.

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: