lördag 28 februari 2009

Hela natten lång...

Strategispel är farliga! Jag har precis suttit en hel natt tillsammans med en kompis (vid varsin dator...) med Transport Giant. Jag vet inte vad det är med mig och strategispel, men man kan verkligen bli helfast. Jag har tidigare pratat mig varm för Transport Tycoon och det här kan man väl säga är en lite mer utvecklad version av det spelet. Fler fordonsalternativ, mer invecklad ekonomi och längre transportled. Och ett idiotiskt järnvägssystem där allt måste sitta ihop!

Järnvägssystemet har iofs fått en att yttra en och annan JÄVLAFÖRHELVETEFANVARFÖRGÅRDETINTEATTSÄTTAIHOPSPÅREN? men som tur är förstår det här spelet att det faktiskt kan finnas fördelar med andra transportvägar. I Transport Tycoon är det som bekant i princip alltid tåg som gäller. I det här spelet är det inte lika svart på vitt. Lastbilar kan lasta mer än i TTD och är på korta avstånd klart jämförbara med tåg vad gäller effektivitet. Dessutom har spåren gjorts precis så dyra och jobbiga som de egentligen ska vara att bygga, så att de redan utlagda vägarna med några utbyggnader tenderar att locka mer.

Spelet är för den delen tyskt, med allt vad det innebär av micromanagement och lite märkligt menysystem. Ingen tutorial finns heller, så man slängs in i ett uppdrag där man ska bygga ett antal fort på ett antal år, och måste själv lista ut att man ska frakta stammar från skogshuggaren till sågverket, där de sågas till brädor, för att sen ta dem till forten. Början utspelar sig 1850, så det är hästdroskor som gäller. Snacka om osexig första bana. Men det är det som lite är grejen med spelet. Det här spelet ger inga belöningar när man gör nåt bra såsom introfilmer till uppdragen, någon topplista (vad jag sett, men jag har för mig att det finns en sån meny i huvudmenyn, det kanske gäller oändliga spel som jag inte testat än) eller någon som helst uppmuntran till en att fortsätta. Allting bygger på ens eget intresse att spela spelet.

Och om det är kul? Tja, jag körde hela Australienkampanjen på en kväll igår (förutom vad som förmodligen är det sista uppdraget, som jag ska sätta mig med nu), och spelade oavbrutet mellan ungefär 16 och 07...

Tur att man inte har nån tenta på gång.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: