fredag 9 januari 2009

Relationer

"Jag är kass på relationer" utbrast jag häromdagen på OpenStreetMaps IRC-kanal. Självklart syftade jag på kartrelationer och inget annat!

Relationer på OSM är nåt ganska nytt som jag precis börjat begripa mig på. Därför la jag 3 timmar av mitt värdefulla liv på att rita in alla Lunds busshållplatser plus huvudlinjer. Delar av resultatet (linje 2) kan skådas här. Som synes är det fortfarande i betastadium. Exempelvis klarar relationshanteraren inte av rondeller ännu.

Dessa relationer kan även användas till att rita in vägsträckor, exempelvis detta som visar riksväg 9:s sträckning runt Ystad (tyvärr är Ystad i sig inte speciellt välkartlagt, det blir ett projekt för sommaren). Här kan man se samma relations metadata.

Detta är bra åtminstone vad gäller vägar för att det gör det möjligt att tagga en väg på snyggare sätt. Exempelvis slipper man tagga ref i rondeller och korta vägsegment, vilket blir otroligt fult i renderad form. Istället skulle renderaren kunna ta all data ifrån relationen och sätta ut vägnumret på kartan med jämna mellanrum. Exakt vad man ska ha busslinjerna till vettefanken, men nu finns åtminstone ett fritt alternativ till Skånetrafikens busskarta över Lund, om än inte speciellt lättillgänglig.

Ännu! Jag räknar med att relationer är OSM:s framtid. Och jag räknar med att OSM är kartornas framtid.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: