Men när Megaman 9 kom gav det mig en liten tankeställare. Många recensioner handlade om hur grymt det var, men kunde ofta inte låta bli att flika in att "det är för svårt" eller "det är för kort". Klagar man på dessa två punkter har man helt missat hur gamla spel fungerade. Poängen var inte att låsa upp nya vapen, poängen var att klara spelet. Därför, för att ge så mkt omspelsvärde som möjligt, var man tvungen att göra spelet så svårt att det krävde nötande för att klara det. Megaman 9 tar fasta på det här, och är verkligen svårt och kräver att man nöter in banorna. När man väl gjort det är det dock relativt enkelt att springa igenom.
Megaman 2 brukar exempelvis folk hävda är jättesvårt, men jag ser inte problemet. Bara man lär sig banorna, håller sig borta från skotten och har rätt vapen mot bossen är spelet jättelätt. Men det är också hela grejen. Det är fortfarande kul att spela igenom när man lärt sig det, men det är också kort. Just för att det ska fortsätta vara kul och gå fort att springa igenom på en eftermiddag. Istället för tidigare nämnda Dead Rising, som är avsett att spelas på ungefär samma sätt, men som tar flera dagar att spela sig igenom. Då tappar man omspelsvärdet hur man än gör. Frågan är om inte Dead Rising hade tjänat på att vara kortare...
Alltså, olika spel har olika syften. Tyvärr är det så att ett spel idag måste vara så pass lätta att det tar lång tid att springa igenom dem, men helst ska man aldrig dö på vägen. Istället finns det tusentals mer eller mindre meningslösa saker att låsa upp på slutet. Jag drar inga slutsatser om vad som är bättre eller sämre, det får var och en själv avgöra. Personligen kan jag njuta av båda typerna, även om jag nog aldrig skulle återuppta ett spel som Castlevania: Curse of Darkness till Xbox efter jag klarat det, medan jag fortfarande spelar om Megaman 2 minst en gång om året.
4 kommentarer:
Fast måste säga att Megaman 9 var sådär. Rätt mycket återanvänd nivådesign och när den inte är återanvänd är den faktiskt ganska tråkig. Megaman X-serien 4 lyfe.
Jo, men det är som Happy Video Game Nerd sa: det kommer aldrig att bli lika bra som Megaman 1-3 så sluta vänta er det. Var glada över vad ni får och njut av det medan det varar.
Dock klart bästa Megamanmusiken sedan trean.
Hey, din ljugare!
Du har ju visst återupptagit Curse of Darkness!
// U
Jo, men det var för att jag var tvingad :) Ok, det var väl rätt så kul men jag kom inte på några bra exempel just då.
Skicka en kommentar