Jag minns när Xbox 360 var på gång och ett av de första spelen som utannonserades var Dead Rising. Jag var precis inne i en zombiefas (är jag väl fortfarande *moarror*), och jag såg verkligen fram emot det. Eftersom jag inte kunde köpa en 360 själv fick jag dock vänta med att testa det tills min bror skaffade det typ ett år senare. Startar upp det och introt är grymt. Man åker på en helikopter och fotar folk som slåss mot zombier i äkta Dawn of the Dead-manér. Tänkte att det här kan inte bli annat än årets spelupplevelse. Fan vad fel jag hade.
När man väl kommer fram upptäcker man till att börja med att textstorleken av någon anledning är mindre än minimal och dessutom inte pausar spelet så man får en chans att läsa i fred. På en relativt sunkig gammal 28" CRT-tv gör det att man inte har en chans att hänga med i vad man ska göra. Zombierna var jag nöjd med, att man inte dör på ett bett är väl nödvändigt för spelbarheten, och vapnen var oftast grymma (och skjutvapnen var precis så ineffektiva som de logiskt sett borde vara). Däremot känns savestates otroligt förlegat. Hela grejen är ju att döda zombies, och då vill man inte komma ihåg att leta sparställen... Men det var precis vad man var tvungen att göra, och det blev man varse första gången man dog och fick börja om från början igen. Hallå, det här är (eh, var) 2006. Autosave är standard numera, sådär gör man inte!
När man väl lärt sig det upptäcker man att kamerabatteriet tar slut. Man får infon att "ladda ditt batteri" men ingen info om var man gör det. Upptäcker till slut att man så klart gör det i kameraaffären, men lite vägledning vore inte fel, plus att det var näst intill omöjligt att hitta själva laddaren i kameraaffärren. Och man kan tycka att det av spelbarhetsmässiga skäl borde finnas åtminstone en säker plats i spelet, icke! Inte ens korridoren till hissen tillbaka till högkvarteret är säker. Tvärtom är den helt jävla omöjlig att ta sig igenom ordentligt.
Poängen med spelet är tydligen att det ska ha ett stort omspelsvärde och vara ganska kort. Jag kom dock aldrig i närheten av att klara det ens en gång, eftersom det gång på gång hände att man glömde spara vid självklara platser och gick och dog på nåt slumpmässigt sätt så man fick köra om stora delar av spelet, gång på gång på gång.
Dead Rising hade alla möjligheter att bli Bäst(tm), men misslyckades på alla punkter förutom själva zombieslaktandet, som självklart är det de fokuserat mest på.
Och spelutvecklare: det finns fortfarande folk som inte har råd med HDTV men som ändå vill spela de nyaste spelen på de senaste spelkonsolerna.
1 kommentar:
Jag har inte råd med HDTV men har det ändå...
Skicka en kommentar